Projekti nimi: „Sotsiaalsete
oskuste areng läbi mängu“
Projekti toimumise periood: 25.10.2017 – 30.03.2018
Projekti asukoht: MTÜ
Koosa Noorteklubi, Koosa küla, Peipsiääre vald, Tartumaa
Projekti kirjeldus: Projekti
idee autoriteks on Koosa noortekeskuses käivad noored, kes soovisid arendada ja
parandada suhteid Koosa piirkonnas elavate vene keelt kõnelevate noortega, sest
Koosal elab palju vene rahvusest ja vene keelt kõnelevaid noori. Barjääre sooviti
ületada läbi Xbox-i mängu, mida enamustel noortel kodus ei ole. Populaarne mäng
tundus noortele hea võimalus meelitada noortekasse erinevaid noori, sealhulgas
vene keelt kõnelevaid noori. Koos mängides ja mängule eelneval ja järgneval
ajal sooviti üksteist paremini tundma õppida ja luua uusi sõprussuhteid. Siit
tuleneb ka projekti eesmärk, milleks oli vene ja eesti keelt kõnelevate noorte
omavahelise suhtluse arendamine läbi mängu.
Idee kujunes välja
paljude noortekeskust külastavate noorte vahel, kuid projekti korraldamise ja
läbiviimise võtsid enda peale suuresti 6 noort. Registreerimislehele sai kirja
32 osalevat noort, siiski tuleb tõdeda, et oli ka noori, kes mingil põhjusel
ennast ei registreerinud. Registreerinud
32 noortest 13 noort olid vene keelt kõnelevad noored. Kõik osalejad elavad
Peipsiääre vallas, põhiliselt Koosa piirkonnas. Osalejad käivad 11 erinevas
koolis. Noorim osaleja oli 7. aastane ja vanim 22. aastane.
Pärast projekti
idee kujunemist panid korraldajad koos teiste noortega paika plaanid, mida on
vaja projekti teostamiseks. Projekti esitamise järgselt selgus, et küsitud
summast saadi vaid pool ning see oli noortele huvitav väljakutse, et kohaneda
uue reaalsusega ja otsida välja saadud rahastuse piires õiged vahendid. Siiski
oli toetus noortele piisav ja eelarve piires suudeti leida koos noortejuhiga
internetipoodidest kõik vajalik. Esialgne plaan muutus ka selles osas, et
tellitud vahendid loodeti varem kätte saada, kuid paratamatult takistas noorte
esialgset plaani kibekiire jõuluaeg ja aastavahetus. Seega pidid noored panema
proovile oma kannatlikkuse ning korraldajad mõtlema ümber plaane.
Pärast mängude
kättesaamist ilmnesid veel mitmed probleemid ja väljakutsed. Selgus, et
eelnevalt polnud korraldajad päris täpselt läbi mõelnud, kuidas Xboxi kasutada.
Tuli välja, et ainuke viis, kuidas Xboxi lõpuks kasutada saab on kasutada
noorteklubis olevat hiidvana projektorit. Kuna projektor on vana ja Xbox uus,
siis see nõudis noortelt tehnilist taipu, et ootamatu olukord lahendada. Noorte
omavahelise koostöö tulemusel saadi siiski aparaadid tööle ning ka erinevad
seadistused mängudele tehtud. Noorte kurvastuseks ei lahendanud projektor kõiki
muresid, sest selgus, et osade mängude jaoks oleks olnud vaja televiisorit.
Siit ka soovitus teistele, et alati tasub eeltööd väga põhjalikult teha ja võtta
selleks aega, sest sageli on hiljem probleeme hulga keerulisem lahendada või
sootuks võimatu. Projektori kasutamiseks pidid noored leidma ka sobiliku ruumi,
kuhu projektori pilti lasta ning selleks vajasid noored heledat seina, kuhu
mängupilt lasta. Asuti läbirääkimistele noortekeskuse töötajatega, et leida
õige koht, mida paraku ei leitud. Siiski tekkis üsna ruttu noortekal võimalus
lasta üks tühi ja kõle ruum „üles tuunida“, kus üks vana ja kole sein tehti
töömeeste poolt korda ja värviti valgeks. Siit tekkis noortel idee kujundada
ruumist moodne hängimise ja Xboxi-mängimise ruum. Hetkel on puudu veel
sisustusest, sest noortekeskusel pole selleks piisavalt vahendeid.
Võimalust Xboxi
mängida otsustati reklaamida erinevatel viisidel. Esimeseks ideeks oli
korraldada uuendatud ruumi avamine, mis nimetati X-boxi ruumiks. Esimeste
mängupäevade ja avamise reklaamimiseks valmistasid noored koos noortejuhi abiga
kuulutuse, mida jagada Facebookis ja Koosa külastendidel. Uut mänguvõimalust
mainiti ka Noorteklubi poolt kirjutatud Peipsiääre Teataja lehes: http://publizr.com/peipsiaeaerevald/peipsiaeaere-teataja-jaanuar-2018?html=true#/3/.
Esialgu oli
korraldajate ja noortekeskuse töötajate seas kerge hirm, kuidas asju hoidma
hakatakse, et neid ikka kaua jaguks. Selleks otsustasid korraldajad panna paika
reeglid, nimelt saab Xboxi mängida vaid neljal päeval nädalas ja osadel
päevadel mängivad nooremad noored ja osadel vanemad noored. Aeg on näidanud, et
esialgsed hirmud ei kehti ja noored suudavad omavahel ilusti kokku leppida, kuna
keegi ja kellega mängib. Mängudele eelnevatel ja järgnevatel aegadel
jutustatakse omavahel niisama päevasündmustest või mängitakse koos mõnda teist
mängu, näiteks piljardit. Siiski
tulevikus on plaanis korraldada ka eraldi üritusi, kus saab kasutada Xboxi.
Kahe rahvuse vahel
toimus omavaheline suhtlemine nii mängu ajal, mil jutustati mängust,
reeglitest, spordist kui ka mängimisele eelneval ja järgneval ajal. Näiteks
pärast mängimist tehti koos veel midagi põnevat. Kindlasti oleks võinud projekti kaasata veelgi
rohkem noori, kuid pigem on korraldajad
lõimumisega rahul ning näevad ka edasist koostöövõimalust. Kogukonnast peale
noorte otseselt kedagi ei kaasatud, küll aga mõjutab taoline võimalus suuresti
kogukonna noori, kellel ei ole muidu taolisi võimalusi, et koos Xboxi mängida.
Lisaks on see väga oluline, et erinevad noored tulid mängu pärast kokku.
Korraldajad
leiavad, et projekt õpetas neile kui ka osalejatele põhimõtteliselt kõiki
olulisi oskusi. Tuli planeerida, hoida pilku peal paberimajandusel, lahendada
probleeme (ülal juba kirjeldatud). Kindlasti paranes ka õppimisoskus, sest
projekti käigus saadi olulisi kogemusi, mille najal saab tulevikus väga
paljusid asju paremini teha. Projekti abil paranes ettevalmistusoskus, olulisel
määral kohusetunne ja vastutus. Mida peab veel harjutama on üksteise
motiveerimine protsessi vältel. Kindlasti arenes ka suhtlemisoskus, kuid veelgi
enam tehnoloogilised oskused, sest projekt oli paljuski seotud tehnilise
poolega ja tehniliste probleemide lahendamisega. Lisaks eesti ja vene keele
harjutamisele sai harjutada ka inglise keelt, sest mängud olid kõik inglise
keeles.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar