reede, 20. märts 2015

Tiina Sinijärve mõtterännak aastatesse, mil ta on olnud Eesti ANK juhatuse liige

Kaks aastat Eesti ANK juhatuse liikmena, kas need on rohkem andnud või võtnud?

Kurt Vonneguti romaanis "Tapamaja, korpus viis ehk Laste ristisõda" on mõttetera, mida olen püüdnud järgida  aga kahjuks ei tule see alati välja. Igal juhul on see ka minu soov, et Issand, anna mulle meelekindlust leppida asjadega, mida ma muuta ei saa, julgust muuta asju, mida ma muuta saan, ja tarkust nende vahel alati vahet teha"

Et saaks rääkida sellest, mida Eesti ANK juhatuse aastad mulle andnud ja minult võtnud on, siis peab esmalt rääkima sellest mis mulle meeldib ja ei meeldi ning mida ma elus kõige olulisemaks pean.

Mulle meeldivad muinasjutud, sest neis on 
alati mida õpetlikku ja nad lõpevad alati õnnelikult. Mulle meeldivad aforismid, vanasõnad ja mõtteterad, sest pean väga lugu oskusest väljendada end lühidalt, öeldes sellega palju tarkust. Mulle meeldib koos teistega edasi liikuda, sest mitu pead on mitu pead ja mitu kätt jõuavad rohkem teha. Samas meeldib mulle ka üksi oma mõtetega olla ja oma hobidega tegeleda. On ülioluline võtta aega, et ennast tööst taastada, sest tühjast tassist ei ole ka teistele midagi pakkuda. Ma töötan selleks, et elada, mitte ei ela selleks, et töötada. Tähtsaimal kohal minu elus on pere ja sõbrad, teiste mõistmine. Mulle ei meeldi inimesed, kes virisevad ning süüdistavad probleemides ja ebaõnnestumistes teisi. Selle järgi võib inimesed laias laastus kahte tüüpi lahterdada: ühed otsivad vabandusi ja teised lahendusi!

Nende kahe juhatusse kuulumise aasta jooksul olen ma kohe kindlasti  saanud toimetada koos inimestega, kes otsivad lahendusi ega virise.  Nende aastate jooksul olen saanud teha koostööd töökate ja tarkade inimestega. Usun, et oleme üheskoos loonud nii uusi mõtteteri, kui läbi teinud muinasjutte.  Kujundlikult võiks kokku võtta aja, alates Keila Noortekeskuse astumisest Eesti ANK liikmeks, järgmiselt. Astusin ühte paati toredate inimestega, kes rääkisid sama keelt mis minagi ja neil olid samad mured ja rõõmud mis minulgi. Meil oli koos turvaline ning me saime koos paremini hakkama ja olime õnnelikumad. Siis aga usaldati ka minu kätte aerud ja tuli hakata sõudma ja meri ei olnud enam nii rahulik, kui enne tundus. Kord oli pärituul aga oli ka vastutuult.

Mul oli õnn kuuluda juhatusse väga põneval ja suurte arengute ajal. Tehes arengukava, unistasime, et oleks meil tegevmeeskonnas rohkem spetsialiste, aga ega me siis ei uskunud, et see üsna pea teoks saab. Täna on tegevmeeskonnas seitse suurepärast ja toimekat tegijat ja see kasvab veelgi J. Eesti ANK on tõestanud suuresti tänu tegevjuhile oma professionaalsust ja tõhusust ning aidanud palju  kaasa noortekeskuste arengule. EANK-st on saanud soovitud ja usaldusväärne partner pea kõigile ministeeriumitele ja paljudele organisatsioonidele. EANK-le on usaldatud suurte programmide loomine ja eestvedamine. See on kaasa toonud palju vahendeid noortekeskustele, et mitmekesistada noortele pakutavaid tegevusi, tõsta kvaliteeti ja aidata lahendada noorte muresid  ja probleeme. 

Eesti ANK on tänaseks  tõsiseltvõetav partner ja me ei pea enam iga hinna eest pingutama, et kõigile meele järele olla ja ei pea kõiki pakkumisi vastu võtma. Aina tõsisemalt tuleb kaaluda, milliseid pakkumisi ja ülesandeid võtta ja mida jätta ning milliste programmide eestvedamine ja sündmuste korraldamine on noortekeskustele ja noortele abiks ja millistele tuleb pidurit tõmmata, et me ennast katki ei rabeleks.

Õnn on olnud juhatuse liikmena kuuluda sellisesse meeskonda, kellega koos olen saanud maailma parandada. Normaalne inimene käitub sõnade järgi, et kus viga näed laita, seal tule ja aita! Nii ma olengi saanud nüüd teha. Ma olin kutsekomisjoni töökorraldusega rahulolematu ja nüüd olles selle liige, on kutse taotlemise tingimused ja protseduur saanud mulle selgeks ning mul on olnud võimalus seda parendada. Samuti nurisesin noorsootöötajate ettevalmistuse üle ja siingi olen saanud nüüd kaasa rääkida, et õppekavad vastaks rohkem noortekeskuste vajadustele. Kui ma neli aastat tagasi Rootsis sarnase katusorganisatsiooni logiraamatut nägin, siis ma armusin sellesse esimesest silmapilgust ja olin kindel, et meil on ka sellist vaja. Ikka eesmärgiga noortekeskuse töötajate elu lihtsustada. On ju vaja tegevusi planeerida ja dokumenteerida ning logiraamatus on see kõik ühes kohas koos, lihtsasti käsitletav ja analüüsitav. No ja nüüd on meil olemas logiraamatu esimene versioon ja koos rahvusvaheliste partneritega käsil selle arendustegevus.

Siia sobib jälle hästi üks mõttetera: „Kui otsid ikka veel seda ühte inimest, kes su elu paremaks muudaks, siis vaata peeglisse.

Aeg on suur väärtus, mida ei saa juurde osta, kuid seda on võimalik arutult raisata. Kas Eesti ANK juhatuse liikmeks olemine on minult aega röövinud? Kindlasti on, aga sama kindlalt pole see minu aja raiskamine. Tänu juhatusse kuulumisele olen kindlasti rohkem kursis noortevaldkonna dokumentide ja arengutega. Tänu sellele hooman ma palju paremini suuremat pilti noorsootöös, näen paremini valdkondade vahelisi seoseid ja koostöö olulisust. Ma olen kindlasti saanud juurde palju teadmisi, oskusi ja kogemusi. Ma olen õppinud põhjendama oma tööandjale, kui oluline ja kasulik on meie linnale, kui ma üsna tihti olen hõivatud Eesti ANK-i tegemistega. Tegelikult see ongi ju nii, et ikka on kasulik olla meepotile lähemal. Kuigi EANK juhatuse aastad on mul kohe kindlasti olnud palju vähem aega viibida koos oma keskuse suurepärase meekonnaga ja see on vahel ka valusaid tagasilööke andnud. Samas julgen valjusti öelda, et Keila Noortekeskuses on super meeskond, kes tuleb koos läbi nii tulest kui veest, tänud neile! Ei saa mainimata jätta, et selle juhatuse alguses oli veidi raskusi ka isikliku ajaga, sest keeruline on leida kõigile Eestimaa eri otsadest sobivat kokkusaamise aega ja kohta. Minu jaoks on aga ülioluline nädalavahetus ja eriti pühapäev on püha päev ja inimene peab puhkama, tegelema oma hobide ja perega! Vaid nii oleme me suutelised täisväärtuslikult töösse panustama. Nii, et hoidke ennast ja julgege öelda ei.

On olnud hindamatu väärtusega kvaliteetaeg, kui sain olla ühes meeskonnas tarkade, arukate, leidlike, osavate ja samas ka lõbusate ja igas mõttes ilusate inimestega, et koos maailma
muresid lahendada. Koos arutades, vaieldes ja kogemusi vahetades luuakse parimaid lahendusi. Seega ei ole minu jaoks kunagi olnud küsimustki, kas kuuluda Eesti ANK-i, see on olnud iseenesest mõistetav.  Kui tuli aeg ja mulle usaldati juhatuse liikme staatus, siis on ka see normaalne arengu etapp. Tegelikult on ju andmisrõõm ja oma parimal viisil panustamine organisatsiooni arengusse, üks ütlemata hea tunne.  Usun ka sellesse, et kui sa annad siirast andmise soovist ega oota midagi tagasi, siis tegelikult saad sa kuhjaga tagasi.

Nüüd ajasin küll pikalt ümmargust juttu justkui poliitik. Et küll me ikka olime tublid ja arendasime ja kasvatasime ja tõstsime ja kokkuvõttes üks pikk roosamanna jutt ja tegelikult ei öelnud midagi.  Ilmselt olen ma ka seda oskust saanud harjutada just Eesti ANK juhatuses olles. Ei-ei, mitte meie omavahelistel aruteludel ja koosolekutel, need on ikka asjalikud olnud. Tähtsa ja tühja jutu ajamise oskust on teinekord lihtsalt vaja. Igatahes ma tõesti püüdsin nii juhatuse liikmetes, kui tegevmeeskonnas vigu leida aga tegelikult on meie kõigi väikesed veidrused vaid kasuks tulnud ja üksteist täiendada aidanud.

Lõpetan oma mõtisklused loomulikult ühe mõtteteraga, mis sobib hästi noorsootöötajate ja noorsootöö kohta.

Meie ülesanne ei ole mitte valitseda kõiki maailma hoovusi, vaid muuta paremaks neid aastaid, kuhu meid on pandud, juurida välja kurja neil põldudel, mida meie tunneme, et meie järeltulijad võiksid harida puhast maad. Milline ilm neil tuleb, see pole meie määrata.
J. R. R.Tolkien

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar