Neljandat avastuspäeva kirjeldab Riin.
Tekst on koostatud jaanuari viimase nädala tegevuste põhjal.
Tekst on koostatud jaanuari viimase nädala tegevuste põhjal.
Viimasena avalikult
analüüsitud avastuspäev viis meid rännakutele. Kes rändas sõna otseses pilvede
peal, kes aga fantaasiamaailmas omaenese loovust kasutades. Fakt on aga see, et
igasugune rännak – pole vahet, kas meeleline või füüsiline – avab eneseavastuse
teekonnal uusi külgi ja nihutab mõttemustreid igasse suunda.
Kerli ja Heidi avastuspäev
möödus Malagas, lennujaamas ja lennukis. Päevaplaan andis võimaluse tutvuda
linnaga, mis varasemalt pole niivõrd silma jäänud, aga seda põnevam oli avastus
– näha võõrast eelarvamusteta ja ise arvamuse paika seada. Heidi
suur kirg on reisimine ja siit kohe üks soovitus - Malaga on kindlasti see linn, mida ka koos
perega avastada. Reisimine viib mugavustsoonist välja ja igasugune uus sihtkoht
on väärtuslikum kui mistahes õpik. Ja seda mitte ainult kultuuri ja geograafiat
silmas pidades, vaid ka enesemõtestamisel. Kerli leiab, et kuigi reisimine on
väsitav, siis armastus maailmakodanlikkuse vastu vääribki energiakulu. Eriti kui kaaslasena kogeb sama uut armas Heidi!
Lennukisõit andis
hea võimaluse end kursis hoida filmikunstiga. Heidi vaatas filmi „Kaks paavsti, mis oli küllaltki sügavamõtteline linateos. „Ühiskondlikud muutused, mis on
paratamatud, uuega kaasas käimine ja teatud osas oma väärtushinnagute
ümberkujundamine või keskteele vastutulek. Nii nagu meiegi teeme oma avastus-
ja arengupäevadega. Ühiskond, tööelu, eluviisid jmt on pidevas muutumises ja
pole mõtet vastuvoolu ujuda.“
Carolyn käis rännakutel
fantaasiamaailmas, mis asus kooliruumides. Ta sai anda oma panuse Paide Hillar
Hanssoo Põhikooli Disney-teemalise tantsuetenduse valmimisele. Nimelt on Carolyni
suur kirg tantsimine ning koos seitsmenda klassiga valmis tantsuetenduseks kava multifilmi „Frozen“ järgi. Arengupäeva veetis seega ta koos õpilastega koolis tantsulaagris,
mis andis ka uue vaate noorte tegutsemisele erinevas keskkonnas.
Ka mina
veetsin pika osa oma päevast formaalhariduses, tutvustades näiteks gümnaasiumi juhtkonnale
uut omaalgatuse toetamise programmi ja edasisi samme õpilaste kaasamise
võimalustest. Kuna sellest projektist on veel vara rääkida, siis ütlen
etteruttavalt, et arengupäeva avastus oli meeldivalt üllatav – “Hmm, polnud ju
üldse keeruline..” Avastasin, et meid takistavad aeg-ajalt mingisugused hirmud,
mille me oleme oma peas või “kuskilt-keegi-rääkis” põhjal loonud. Võiks lausa
öelda, et terve jaanuari suur avastus minu jaoks oli see, et me oleme ise
endale ootused või kartused loonud ning nende pinnalt ennast piiranud.
Tegelikult on aga ainult üks viis, kuidas päriselt teada saada – selle välja
ütlemine ja suhtlemine üleüldisemalt. Ma tunnen, et lähen asjadele vastu palju
julgemalt, sest isegi eitav vastus on kuhugi viiv, vaikimine aga jätab ühele kohale
tammuma.
Avastused?
Avastati juba
varem avastatud, mida iga uus kord meelde tuletab ja aina sügavamalt kinnistab
- reisimine on loomulik ja VAJALIK osa elust. Heidile meeldivad ajalooliste hoonete hõng ja
lugu, sest minevik aitab meil olevikus püsida, eelneva väärtust teadvustada ja
praegust ajahetke heas mõttes ära kasutada. Heidi jaoks on lennujaam küllaltki
tavapäraseks töökeskkonnaks saanud, kogu selle müra sees on võimalik isegi
projekte nõustada – kõige harjub ja kõike saab enda kasuks tööle panna. Tänapäevased
võimalused on andnud meile mõõtmatud piirid töötegemiseks. Sellega nõustub ka Kerli: „Kui
nüüd järgi mõtlen, siis see avastus, kuidas istudki suure maailma võõra linna
võõras lennujaamas ja olen niivõrd kohanemisvõimeliseks muutunud, et üldse pole
vahet, kas see on kodukontor või kellegi restorani söögilaud.“
Aeg on see, mida
igaüks õpib kasutama iseendast lähtudes. Nii on ka
avastuspäevad muutunud Heidi jaoks aina loomulikumaks osaks nädalaplaanis: „Kuna pidev planeerimine, aja ja enda ümber oleva
keskkonna järjest parem märkamine ja tegevuste mõtestamine on muutumas
loomulikuks osaks igas päevas, polegi ehk varsti vaja enam päeva kuidagi
erilisemalt võtta. Pigem keskenduda, et selliseid hetki, kus annad endale
võimaluse midagi rohkem märgata, avastada, mõtestada, tuleks rohkem. Saaks
osaks sinu igapäevases elus. Ise olen küll tunnetanud, et ma jälgin rohkem enda
töörütmi ja naudin aknast välja vaatamist. Ka arvuti ja telefoni kiikamine on
õhtusel ajal vähenenud.”
Aeg
on ka salakaval, seda peab märkama, sest muidu see jooksebki mööda. Mida rohkem
hetke mõtestada, hetkes viibida, seda lihtsam on ka oma olemasolu väärtust
hinnata. Kerli mõtisklus ajast ja aja teadvustamisest on mõtlemiseks kõigile: “Ja istun ja meenutan ja mõtlen, et
mismoodi see elu on… see lihtsalt jookseb sinust läbi. Sa jooksed, kõnnid,
rabeled, tormad, peatud, tormad edasi… sul pole aega märgata, maha märkida ja
ühel päeval istud ja meenutad...ja ei meenu.“
Carolyni
suur hirm tulevase ajahetke ees oli, kas õpilastele üldse meeldib tema ettevalmistatud kava ja kuidas on minna uues keskkonnas võõraste õpilaste ette. Kuigi noored ei ole ju kauge sihtgrupp,
siis uued keskkonnad on alati uus seiklus. Päeva lõpuks oli hirm teadmata suunas
ja märkamatul ajahetkel kadunud. On ju noored ikka need samad teotahtelised ja
uuenduslike ideedega nagu igal pool mujal.
Carolyn võttis endaga kaasa järgmised mõtted:
- Noored tahavad, et neid tegutsemas hoitakse. “Olen palju mõelnud, miks meil Riinuga koolitused ja töötoad alati nii soojalt vastu võetakse ning kaasa tegutsetakse. Sain nüüd sellest aru. Me hoiame noored pidevalt tegutsemas. Kohe kui hakkasin treeningul rääkima või asju ise ette näitama, hakkas noortel igal. Kohe kui tegime kõik koos ehk nad said kaasa lüüa, olid nad kaasatud ja kuulasid huviga!“
- Erineva keeletaustaga noorte kaasamine ei ole nii võimatu kui esmapilgul paistab – suureks abiks on siin teised noored ise, kes hoolivad ja märkavad!
- Noored panevad uued inimesed proovile! Headus ja kokkulepete järgimine on siinkohal suureks abiks.
- Noortele meeldib esineda!
- Noored kardavad ebaõnnestumist. Perfeksionism on oluline ja küllaltki üllatav märksõna.
Ja enda kohta
õppis Carolyn seda, et noortega koos töötamine mõjub talle hästi. Kontakt on
oluline, noorsootöö võlud kinnitusid aina sügavamale ja tööpäevadesse kandus uut
insipireerivat jõudu. „Sain
targemaks noori huvitavate teemade ning populaarsete laulude kohta ning
mõistsin, et kõik inimesed on head, neile tuleb lihtsalt erinevalt läheneda!”
Inspireerituna
suhtlemisest lugesin mina õhtul läbi ühe vaimukalt, kuid tõepärase informatsiooniga (mis
mõneti isegi üllatas) raamatu “Emotsioonid töökohal”. Palju oli äratundmist,
aga ka mõtteid, mis viisid ajas tagasi. Tean, et “oleksit" enam muuta ei saa,
aga varasema käitumise analüüsimine aitas läbi mõtestada, miks midagi just nii
juhtus ja kuidas mõnes olukorras teistmoodi käituda. Mitte kahetsev nostalgia, vaid
tulevikku vaatav ennetustöö. Üks avastus oli aga poolnaljaga
südantsoojendav – Eesti ANKi meeskonnast on keegi seda raamatut vist juba lugenud. Ja
selle järgi tegutsenud. Pea iga äge mõte tekitas omakorda avastuse “aga
meil ju ongi nii!”
Peamine
sõnum on see, et emotsioone ei saa tööle minnes nö koju jätta, aga emotsioone
tuleb õppida kasutama. Ammu on möödas need ajad, kus juht oli karmi käega
emotsioonitu robot ning tööl tuli tunded 9-5ni välja lülitada. Ja meie
avastuspäevade kontekstis oli see lugemine nii õigel hetkel. Mõnikord tuleb
endale väike nõustamine teha raamatu toel, et uuele päevale veelgi
motiveeritumana vastu minna (jah, kui ma raamatu käest panin, tundsin
mingisugust tungivad vajadust “paar asja üle vaadata”, kuigi kell oli kümme
õhtul…).
Soovitused:
Soovitused:
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar