***
1. september, tarkusepäev. Noortekeskus on üles pannud
telgi, kus tutvustatakse noortele, milliseid tegevusi algav hooaeg keskuses
endaga kaasa toob. Telki tuleb Noor koos sõbraga, kes varem ei ole
noortekeskuses käinud. Kuigi tagasihoidlik, tekkis tal tegevuste vastu huvi ning
kontakt noorsootöötajaga. Juba nädala pärast olid uued noored keskuses, alguses
pelglikud ning hoidsid omaette, tundes uues olukorras ebamugavust, lahkusid nad
väga kiirelt. Üks noorsootöötajatest kohtus sama noorega tänavanoorsootööd
tehes uuesti. Saavutades uuesti kontakti ning järjepidevalt kohtudes tekkis
noorel usaldus ja huvi noorsootöö vastu. Pidev töö viis välja selleni, et
tänaseks on tegemist aktiivselt suhtleva vabatahtlikuga, kes viib läbi
õpitubasid ja aitab kaasa ürituste organiseerimisel ja läbiviimisel.
***
Tänaseks on EMP toetuste programmi "Riskilapsed- ja
noored" projekt “Riskilaste toetusprogrammi rakendamine läbi
noortekeskuste” kestnud 533 päeva. Selle aja jooksul on 68
partnerit andnud endast parima, et sarnaseid häid näiteid oleks tuua igast
maakonnast ning noorsootöö oleks igale riskioludes noorele jõudnud lähemale.
Partnerid saavad rakendada huvitegevust, huvipõhiseid
metoodikaid, mobiilset noorsootööd ja korraldada laagreid. Kõik osalevad
võrgustikutöös, mille arendamise eesmärgiks on omavahelise koostöö
hõlbustamine. Tegevuste planeerimisel peetakse oluliseks, et oleks tagatud
sotsiaalpedagoogiline lähenemine, mille käigus arendatakse noorte sotsiaalseid
oskusi. Kogu projekti kontekstis on olulisim, et noored, kes on riskioludes, ei
jääks märkamata ning erinevad osapooled piirkonnas vahetaksid omavahel olulist
informatsiooni.
Kuidas noored leitakse ja kuidas neid kaasatakse?
Läbi aruannete on selgunud, et nooreni, kellega võrgustikutöö
kaudu tegeleda, jõutakse kõige enam noorsootöötaja kaudu. Sellele järgnevad
koolitöötaja, mobiilne noorsootöötaja ja sotsiaaltöötaja. Tihti on need olnud
noored, kellel on raskusi koolis, kellel on
sagedased põhjuseta puudumised või nt rakse kodune olukord. Partneritena loo
lahendamise juures on kasutatud enim sotsiaaltöötajaid, lastakaitsetöötajaid,
psühholooge, politseid ja noorteühingu esindajaid. Lugudele lahendusi otsides põrkuti noorte usaldamatuse
teemaga, vanemate ükskõiksusega, probleemi eitamisega. Lahendusena suunati enim
noori psühholoogi juurde ning üsna paljud noored suunati huvitegevusse.
Järgnesid tugiisiku rakendamine, projekti suunamine, vabatahtlikku töösse
suunamine, laagrisse suunamine, toetusgruppi suunamine ning
karjäärinõustamisele suunamine.
Huvitegevusse leitakse huvilised eelkõige teavitades
facebookis, rohkelt kasutatakse ka plakateid noortekeskuses. Lisaks on
teavitamisel kasutusel plakatid kooliseinal, kuulutus kodulehel ja kohalikus
ajalehes. Vähem tähtis ei ole info, mis jagatakse läbi mobiilse noorsootöö.
Huvitegevuses on arvestatud sellega, et lapsed ja noored
õpiksid läbi tegevuste iseseisvust, uusi kogemusi. Omandaksid igapäevaeluks
vajalikke teadmisi ja oskusi, teiste kaaslastega arvestamist. Huviringide
läbiviijad on öelnud, et kindlasti õpivad noored läbi huvitegevuse uusi oskusi,
kuid selle kõrval on kõige olulisem suhtlemisoskuse õppimine ja paranemine.
***
Kristjan on tagasihoidlik IT poiss, aga temas oli tehnikahuvi.
Ta ei olnud eriti suur suhtleja, pigem hoidis tahaplaanile. Kui tehnikatuba
avati, tegutses ta seal kui osaleja, kes oli alati kohal ja kuulas hoolega
juhendajat. Koos putitati autosid, remonditi kodutehnikat, keevitati ja
tehti muid töid. Nüüdseks on Kristjan võtnud tehnikatoa juhtimise enda
õlule ja teeb seda naudinguga. Ta vastutab sealse elu-olu eest, otsib
vahendid ja jälgib korda. Ta on mitmeid kordi öelnud, et see on parim, mis
tema elus on juhtunud. Noormees on muutunud jutukamaks, julgemaks ja ta
hindab väga, et teda usaldatakse. Usaldamine on tõstnud tunduvalt tema
enesehinnangut ja andnud talle enesekindlust. Läbi projekti on
tagasihoidlikust hiirekesest kasvanud välja asjalik noormees, kes saab
rakendada omi oskusi ja seda teistele edasi anda.
***
Mobiilse noorsootöö alategevustest enim on
rakendatud tööd internetis. Sellele järgnevad töö teises piirkonnas, töö noorte
kogunemiskohtades ning tänavatöö. MoNo rakendajad on saanud teha
järeldusi, et läbi järjepideva töö võtavad noored julgemalt osa erinevatest
ringide tegevustest. Noored on saanud aimu, mida tehakse noortekeskustes ja et
see on alternatiiviks tänaval olemisele. Noored on avatumad, julgevad tere
öelda ja naeratavad. Suurenenud on noorte aktiivsus ise kontakti võtma.
Töös ette tulevate takistuste ja probleemidena märgiti
muuhulgas, et probleemina nähakse alkoholi ja tubakatoodete kerget
kättesaadavust. Suurtes piirkondades on mainitud probleemina, et noored
soovivad olla pigem kesklinnas, kus on kaubanduskeskused, kuid noortekeskused on äärealadel ning sinna ei viitsita vahemaa pärast tulla.
Huvipõhise metoodika rakendamisega on tänaseks
enamus rakendajad alustanud. Metoodikate valik on jaotunud seikluskasvatuse,
draamapedagoogika, konfliktilahendamise programmi ja disainmõtlemise vahel.
Noorte valikul gruppidesse on arvestatud noorte endi sooviga, arvestatud
võrgustiku liikmete ja koolitöötajate ning lastevanemate soovitustega.
Huvipõhiste metoodikate rakendamisel on sarnaselt huvitegevusega peamiseks
eesmärgiks sotsiaalsete oskuste arendamine ning suurepäraseid võimalusi selleks
pakuvad kõik neli metoodikat. Eesmärkide saavutamiseks on noortele korraldatud
noortele väljasõite, tekitatud uusi olukordi, kus noored saavad end proovile
panna. Korraldatud töötubasid ja erinevaid mänge, kus noored said proovida
lahendada eriilmelisi ülesandeid ning arendada koostöö-oskusi.
***
Noor: „Tead millega ma täna hakkama sain?“
Noorsootöötaja: „Nooh?“
N: „Mul oli täna ühe poisiga konflikt. Ta hakkas mind norima
ja tõukas mind. Mul oli tahtmine teda vastu tõugata või isegi lüüa. Aga ma ei
teinud seda. Mul tulid meie tunnid meelde ja ma siis proovisin neid asju
kasutada, mis sa õpetasid. Suutsin maha rahuneda ja ütlesin talle, et ma ei
viitsi temaga jaurata.“
NT: „Tubli! Ja mis edasi sai?“
N: „Ta läks minema. Ma arvan, et ta tahtis, et ma närvi
läheksin. Aga ma nii püüdsin.“
Tegemist on noore poisiga, kes alatihti kaklustesse satub,
on harjunud sellega, et „tema on alati süüdi, sest…“ ja kes esimesed paar
nädalat üritas tundides oma rida ajada. Näiteks viskas ta end põrandale pikali
ja keeldus kaasa töötamast, lootuses, et ehk visatakse tunnist välja. Ei
visatud. Ajasime mõlemad vaikivalt oma jonni, kuni tunni lõpus võttis ta täitmist
vajavad ülesannete lehed ja tegi tunnitöö ära.
Kõige enam aitas aga tunnis kaasa hea sõna ja kiitus
pingutuse eest.
Siinkohal kutsun üles ka teisi programmi läbiviijaid,
noorsootöötajaid, õpetajaid ja lapsevanemaid märkama neid pingutusi, mida noored
teevad. Ega alati ei tulegi kõik lõpuni hästi välja. Mõnikord tulebki ainult
pool pingutusest välja – tunnusta seda ja suuna oma noort nii, et ta mõistaks,
kuidas järgmine kord edukamalt läheks. Nad teavad küll, mis ja kuidas, aga
mismoodi vajab teine kord juhendamist.
***
Laagrisse osalejate leidmiseks on kasutatud enim
koostöövõrgustikku. Samuti on laste ja noorte leidmiseks kasutatud nii avatud
kutse kui ka sotsiaalosakonna ning noorsootöötajate endi abi.
Laagri tegevuste eesmärkidena on korraldajad nimetanud koostöö oskuste arendamine, pingetaluvuse suurendamine, fantaasia arendamine ja sotsiaalsete oskuste arendamine. Tegevustena nende eesmärkide täitmiseks on noortele
korraldatud matkasid looduses, sportlikke võistlusmänge, meeskonnamänge,
seikluskasvatuslikke mänge ja palju muud, kus tähtsaimal kohal meeskonnatöö ja
sotsiaalne suhtlemine.
***
„Laagri läbivaks teemaks oli ajakirjaniku töö. Iga päeva
õhtul kirjutasid noored päeva tähtsündmustest artiklid, mis viimasel päeval ka
ajalehte jõudsid. Lisaks valmis laagri raames ka uudistesaade, milles noored
täitsid reporteri ülesandeid. Laagri raames õppisid noored telki püstitama ja
laagrit üles seadma, ronisid seikluspargis, külastasid AHHAA 4D kino, käisid
kalal, õppisid lõket tegema, tutvusid tuletõrje ja päästeameti töökorraldusega
ning õppisid esmaabi andma, seiklesid kanuudega. Laagri läbivaks sotsiaalseks
teemaks oli kaaslase märkamine, erinevuste mõistmine ning nende
aktsepteerimine.“
***
Noortekeskuste külastused ja vestlused projekti
rakendajatega on näidanud, et projektis osalemist peetakse kogukonnale heaks
võimaluseks, mis lisaks väga vajalikule lisaressursile on pannud töötajad looma
võrgustikke erinevate osapooltega, kes kõik laste ja noorte eest seisavad. Üheskoos
laste ja noorte heaolule õlga alla pannes on tegevustes õnnestumise tõenäosus
kordades suurem.
Projekti lõppemiseni on veel ees ootamas 198 päeva täis
tegusid, mille käigus luuakse uued ja huvitavad jätkusuutlikud lood.
Pildimaterjal: Siimusti ja Jõgeva noortekeskused
Pildimaterjal: Siimusti ja Jõgeva noortekeskused