Noore käitumine ühiskonnas on vastus tema tänasele olukorrale. Just
sellise mõttega tulin koju 27-30. aprillil Brüsselis toimunud Euroopa
Noorsootöö Konventsioonilt. Loomulikult ei ole see ainuke mind kummitav mõte
aga pani mõtlema küll. Kas selles võib
olla terake tõtt? Ei
ole harva see juhus, kui noorte käitumist meedias või erinevatel
kohtumistel/konverentsidel üles tõstatakse. Nende passiivsust ühiskonnas
toimuva suhtes või hoopis oskamatust oma esimeses töökohas koheselt käituda. Tavapäraselt
müüvad negatiivsed pealkirjad enam, kui positiivsed. Mida see ühiskonna kohta
ütleb?
Paar päeva tagasi, kui osalesin Euroopa Komisjoni noorsootöö ekspertide
kohtumisel Brüsselis, kohtusin ühe ettevõtjaga. Ta oli ise noor aga
noori tööle ei tahtnud võtta sest nende käitumine ei vasta tihti tema ootustele ja vajadustele.
Tekkis küsimus, kes peab ühiskonnas võtma selle vastutuse, et noori siiski vaatamata nende kogenematusele toetatakse ning nad ei ole vahendid kellegi teise eesmärgi
täitmisel? Sh ühiskonna. Eraettevõtluse ja noorsootöö eesmärgid ongi erinevad, mõlemal on oma loogika. On
selge, et ettevõtjate silmis ei ole vahet, kas noorele tagab vajaliku
kogemustepagasi noorsootöö või mõni teine valdkond. Aga keegi peab ju noort toetama? Samas nimetas ettevõtja, et
noorsootöös saadavad kogemused ja oskused on hindamatu väärtusega, kui noored
ainult oskaks neid ise enam esile tuua. Mõtlemiskoht meile.
Konventsioonilt
jäi mind kummitama üks RISKIFAKTOR. Erinevate globaalsete väljakutsete
lahendamisel nähakse noorsootööd teiste valdkondade poolt tihti, kui instrumenti,
asendustegevust, teiste valdkondade aukude täitmist ja mängumaad. Siinkohal
meenub mulle üks mõte- kui me teeme noorsootööd selleks, et ühiskonnas muutusi
luua, võime ebaõnnestuda. Kui keskendume noorele tuleb muutus nagunii. Noorsootöö
on oma väärtustega iseseisev valdkond, mis eristub paljudest teistest nn
avalikus ruumis toimivatest tegevustest. Noorsootöös püüame me noort toetada
AINULT TEMA vajadustest lähtuvalt ja loome tema ümber uue süsteemi. Nn
tailor-made ehk rätsepa lähenemine. Me ei pea ühte väljakutset teisest
olulisemaks. Nii ei ole me ka tööriist või käe pikendus mõnele ühiskonnas
toimuva probleemi lahendamisel. Teineteise valdkondi austades on võimalik
koostööd teha nii, et keegi oma identiteeti kaotaks. Koostöö on vastastikune.
Kui me tahame, et meilt õpitaks tuleb seda ka vastupidi teha.
Ja noorsootöö
identideedist siis konventsioonil räägitigi. Ise osalesin konventsioonil lisaks
peaettekannetele 6-s erinevas töötoas/visiidil. Suur osa töötubasid kordasid
varasemalt kuuldut- vajame proffessionaalseid noorsootöötajaid, korrati
noorsootöö edukuse faktoreid, rõhutati vähemate võimalustega noorte kaasamise tähtust
noorsootöösse ja noorsootöö rolli globaalsete väljakutsete lahendamisel. Kordamine
on samas loomulik sest erinevates riikides on noorsootöö areng erinev ja
protsessi loogikast lähtuvalt ongi tavapärane, et mitmed riigid täna räägivad
sellest, millest Eestis räägiti ehk aastaid tagasi. Mõnes töötoas jäi mulle aga
mulje, et vanad noorsootöö riigid on protsessi loogika ja erinevate riikide
erinevad ajaloo- ja kultuuritaustad ära unustanud ja lootsid, et common ground ehk ühised põhimõtted on
need, kuidas neil asjad käivad ja millesse usuvad. Ei saa võrrelda
võrreldamatut ehk nt Inglismaad ja Rumeeniat, kus ühes on noorsootöö toiminud 100
aastat ja teist, kus noorsootöö alles lapsekingades.
Esimene
asi, mis konventsiooni töötubades selgeks sai oligi arusaam, et ÜHTE
noorsootööd EI OLE Euroopas olemas. On erinevad noorsootööd, mis täidavad
peaaegu sama eesmärki. Just täpselt, peaaegu. On riike, kus noorsootöö on väga
tihedalt seotud religiooni või poliitikaga. Seetõttu ei ole see kõikidele
avatud või vaba tahte alusel. Vähemalt ei toeta see avatud noorsootöö
põhimõtteid. Mis on õige ja mis vale jätan siinkohal lugeja otsustada.
Kolme
tiheda päeva jooksul sai selgeks, et on siiski olemas teatud PÕHIMÕTTED, milles
me kõik olime nõus. Kõige olulisem on ehk see, et noorsootöö tegijad liidavad
üheks suureks pildiks suure koostööpartnerite (valdkondade) võrgustiku, kus
noorsootöö roll on jälgida noore suhtes suurt pilti ehk toimib nn holistiline
lähenemine. Noorsootöö aitab luua vundamenti, millele noor saab ehitada ise
üles oma soovidest lähtuva teekonna.
Mis
veel sai selgeks? Noorsootöö on noorele lähim VABATAHTLIKUL osalusel toimiv
madala lävepaku põhmõttel toimiv tegevus. Nimelt on avatud noorsootöö kaudu
pakutav kõige vähem tingimusi esitav. Osalemiseks ei ole vaja tunde pabereid
täita nagu üks ekspert nimetas, või oma
sobivust tõestada, sobib see, kui astud uksest sisse ja tahad midagi põnevat ette
võtta. Arusaam selle põneva seost millegi uue õppimisega selgub alles siis, kui
noorsootöötaja aitab tal oma tegevusi analüüsida. Viimane teema ongi päevakorda
tõusnud alles viimastel aastatel sest noorsootöö väärtuse (oma brändi loomine)
tõestamisel vajame tõendeid ja statistikat. Nii vähendame spekulatsioone ja
saame toetuda tõenditele.
Noorsootöö
on RIKAS, rikas oma võimaluste poolest, rikas oma tegijate poolest, rikas oma
meetodide poolest. On hea meel, et mitmed teised valdkonnad on seda märginud ja
kasutavad ka oma tegemistes noorsootöö lähenemisi. Siinkohal võiks hea näitena
välja tuua Eestis aina aktiviseeruvat koostööd noortekeskuste ja koolide vahel.
Õppekava toetamine ei ole ehk noorsootöö peaeesmärk aga ühiselt õpetajatega
koolititundide rikastamine on kindlasti üheks oluliseks koostöökohaks. Noorsootöö
ekspertteadmise ja lähenemise viimine kooli rikastab kõiki kolme osapoolt
(haridus, noorsootöö ja noor ise).
Nagu
ma eelpool nimetasin fokusseerib noorsootöö NOORTE VAJADUSTELE ning konkreetse
noore tugevustele, tagades sellega alati positiivse lähenemise. Noor jõuab
endas selgusele läbi tegemiste, eksperimenteerimise, katsetamise. Ma ei taha
väita, et noorsootöö oleks nagu üks suur labor aga usun, et noorsootöö kaudu
tehtud tegemised õpetavad oma valikutest õppima. Oluline, et analüüsitakse oma
tegemisi ja õpitakse neist. Noorsootöös ei panda hindeid ja seega saab noor end
vaid iseenda arenguga võrrelda. Teha enda elu TOP-pe vaid enda saavutustest!
Noorsootöö
on eriline veel selle pärast, et toimub INIMESELT INIMESELE õpe. Kus veel on
noored ühe tegevusega selles ulatuses kaasatud kui noorsootöös? Ideest
analüüsini, otsustest reaalsete tegudeni, mõttest vastutuse võtmiseni! Me ei
räägi siin vaid mänguväljakute loomisest vaid kogu valla arendustegevusest. Osalus,
osalemise õppimine. Passiivsest aktiivseks. OSALEMINE on ka ühiskonna alus.
Meenutades
veel korraks mõned päevad tagasi kuuldud ettevõtja sõnu, kuidas noored ei ole tihti
motiveeritud, ei ole alati õhinaga asja juures või on antud töökoht tema elu
esimene vastutus, siis on hea meel lauale panna väide, et noorsootöö aitab just
seda kõike vältida ehk toetab positiivselt noort tema teekonnal näiteks
tööhõivesse. Kas olete märganud noorte nägusid, kui nad on tundnud eduelamust? Vastutuse
koorem on vahetunud ÕHINAPÕHISE sooviga veel proovida. Noorsootöö kaudu saadud samm
sammult vastutuse võtmine on muutmas noori aina enam enesekindlamaks, õpetab
neile igapäevaseid sotsiaalseid oskusi (kasvõi tere ja head aega soovimine,
viisakust), tekitab soovi võtta aina enam keerukamaid ülesandeid jne.
Probleemide lahendamine muutub igapäevaseks ja tööintervjuul esitatud küsimused
saavad vastatud analüüsitult ning enesekindlalt.
Aga
ära ei saa unustada peamist tegurit noorsootöös. Inimesed, kes iga päev
noortega töötavad. NOORSOOTÖÖTAJAD. Proffessionaalsed noorsootöötajad. Euroopas
olevat 1,7 miljonit noorsootöötajat. Siin ei loe kas ta saab selle eest tasu
või tehakse seda vabatahtlikkuse alusel. Oluline on kompetents. Sellele aitab
kaasa ühtne arusaam noorsootöötaja pädevuste ja oskuste kohta,
koolitussüsteemide ja nõustamise tagamine, noorsootöötaja väärtustamine nii
võrgustikes kui ka teistes toetavates tegevustes.
Siinkohal
ei taha ma jätta vale muljet, et noorsootöö tegemise eest ei pea töötasu
maksma. Vabatahtlikul tegevusel on oma oluline osa aga vaid lisaväärtuste
loomiseks ja mitte baastegevuste tagamiseks.
Kogu
Euroopa liigub noortega individuaaltöö lähenemise suunas (juhtumipõhisus). Saades
palju komplimente Eesti noorsootöö arengu suunal, tean, et Eesti keskmine noorsootöötaja on oma
teadmiste ja koolitustaseme poolest Euroopa TOP 7 seas ehk ta teab juba
täpselt, kuidas noorega töötada. Mitte küll veel kõik sest kahjuks ei ole KOVid
veel võrdses seisus noortele suunatud vahendite ja tegevusvõimaluste poolest.
See tekitab ilmselt ka probleeme noorsootöötajatele osalemaks erinevatel
arengukoolitustel. Siinkohal on suur roll täita ka Eesti ANKil, kes püüab oma
tegevuste kaudu seda siiski kõikidele võimaldada.
Kui
nüüd tulla tagasi alguse mõtte juurde, kus ühiskonna suhtumisele järgneb alati
noorte vastus nende käitumisega siis on hea meel, et vastuvõetud deklaratsiooni
kokkuvõte väljendas selgelt, et noorsootöösse mitte investeerimine on vastutustundetu
samm tänase ja homse ühiskonna eest vastutava generatsiooni ees. Kui noor ei
oma teatud teadmisi või kompetentse, võtavad nad otsuse vastu alati hirmust ja teadmatusest
lähtuvalt. Selline lähenemine ei meid ega ühiskonda vist edasi ei vii? Mis teie
arvate?
Blogis (3x) on kasutatud EYWC 2015 ametlikke pilte.
Euroopa Noorsootöö Konventsiooni kohta loe lisa: http://www.eywc2015.eu/
Euroopa Noorsootöö Konventsiooni kohta loe lisa: http://www.eywc2015.eu/
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar