Islandi teine päev ei jõudnud veel alatagi kui juba oligi
läbi. Päike saabus välja 10-st ja sellel hetkel astusime ka meie esimese
visiidi tarbeks uksest sisse.
Esimene lugu rääkis meile töötute noortega töötavast
organisatsioonist, mis pakub noortele kuute erinevat töövõimalust. Sarnaselt
Soomele ja mitmele teisele riigile kasutatakse ka Islandil noorte tööhõivesse
suunamiseks nn tööpadade võimalusi, kus noor saab kaks aastat õppida uusi
oskusi, sotsialiseeruda, saada lisatuge nii eneseusu leidmisel kui ka oma
elu"kutse" leidmisel.
Mida nad täpselt teevad püüame peale reisi pikemalt
kirjutada aga saime teada, et Islandil on noorsootöötaja olla uhke ja hää ning
teised valdkonnad austavad nende tööd. Noorsootöö valdkonnas töötavad inimesed
on paljude teiste valdkondade jaoks visionäärid. Austus on märksõna, mis paneb
erinevaid valdkondi üksteisest rohkem teada saama ning koostööd tegema.
Teise loo kuulamiseks sõitsime kohtuma õppejõuga (Arni
Guðmundsson M.Ed), kes rääkis meile noorsootöö õpingutest ülikoolis. Õppekava
puhul nähakse ette, et noorsootöö on ühelt poolt sotsiaalpedagoogiline
lähenemine ja teisalt vaba aja tegevuste kaudu noorte aktiviseerimine. Meelde
jäid ained, kus arutatakse erinevate õppimiskeskkondade ja nt grupimeetodite
üle. Taas tuli arutelu alla kooli ja noortekeskuste koostöö, mis näib Islandil
olevat üpris edukas. Kui Eestis soovime kahte asutust lähendada siis Islandil
soovitakse tegevusi rohkem eristada. Põhjuseks on erinevad tööstiilid ja põhimõtted.
Eelarve vähenemise tõttu näevad mitmed koolid, et nad võivad ise asendada
noortekeskuste tööd. Samas ei ole sellise lahendusega tänased noorsootöötajad
rahul sest ei nähta kahe erineva valdkonna peamisi erisusi. Nii võivad noortega tööle hakata eriettevalmistuseta spetsialistid, mis võivad nullida noortekeskuste ja klubide
eelneva töö.
Õppejõud tõi välja, et tagasiside küsitlustest on välja
tulnud fakt, et noorsootöötajad on kõige kiiremini tööd leidvad ülikooli lõpetajad.
Ühiskonnas on mitmeid väljakutseid, millele oskavad kõige kiiremini
"vastata" just noorsootöö taustaga spetsialistid.
Kolmas lugu kulges kohalikus noortekeskuses, mis on
esmapilgul avatud noortekeskus, kuid sisaldas hoopis rohkem, kui meie harjumuspäraselt
arvame, et noortekeskused teevad. Peasuunad on sarnased aga eriliseks tegi
keskuse see, et nad keskenduvad suuresti erivajadustega noorte toetamisele.
Lisaks on fookuses noorte tööhõive ning loomingulised eneseväljendusvõimalused.
Kui nad saaksid lisaraha suunaksid nad selle kohe omaalgatuste toetamisele.
Meeldisid 8 nädalased stipendiumid, mille raames said loominguliste projektide
tegijad oma annet arendada ning lõpuks ühisel festivalil esineda.
Me ei saa jätta nimetamata ka seda, et on mõnus astuda sisse keskusesse, mis võtab meid vastu meenutustega Eesti laulupeost, tervitustega Arvo Pärdile ning keskuse juhataja laulab meile "Tere, tere, tere hommikust!" Olime hämmingus, kui palju nad Eestist teadsid.
Aga minnes tagasi visiidi juurde...
Islandil on valdkonna suurimateks väljakutseteks noorte
vaimse tervise halvenemine, kõrgharidusega noorte takistused töö leidmisel,
vähene noorte autonoomus, koolist väljalangenute arvu suurenemine,
küberkiusamine ja vähene valimisaktiivsus. Samas teades, et Reykjavikis endas
on juba pea 120 erinevat noorteklubi ja noortekeskust on näha riigi suurt
panust lahenduste leidmisel.
Merle, kes igapäevaselt koordineerib Hiiu Noorsootöö
Keskust, arvas tänasest päevast järgmist: "Täna mitu korda meie kohtumistel räägiti noorte
ühest tõsisemast probleemist, milleks on probleemid vaimse tervisega. Eestis me
pigem märkame noorte probleeme, kui need on väga nähtavad, nt ülekaal,
tubakatoodete tarvitamine jne. Siin ollakse mures just noorte vaimse tervise
pärast, mis on otseses seoses edaspidi sõltuvustesse sattumisega- alustades
arvutisõltuvusest. Siit ka minu tänase päeva mõte- märgata enda ümber rohkemat".
Heidi, kes igapäevaselt koordineerib Tartus mobiilset
kontakttööd, arvas tänasest päevast järgmist: "Minu jaoks jäi kõlama, et Eestil ja Islandil on mitmed
sarnased väljakutsed. Näiteks ühtse
noorsootöö terminoloogia väljatöötamine, noorsootöötajatele regulaarse
supervisiooni/mentorluse võimaldamine ja noorte vaimse tervise parendamine jm.
Kuid lisaks väljakutsetele ühendab meid ka sarnane, kõikehaarav ja aegumatu
ellusuhtumine - tsiteerides Islandi Ülikooli professor Arni
Guðmundsson'i: "It's all about the respect for other people"".
Viimaste sõnadega võikski tänase päeva kokku tõmmata ning
jääda ootama homset...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar