Teise töönädala võtab kokku Heidi Paabort.
Eesti ANK on avastuspäeva piloteerinud kolm nädalat. Kui esimene avastuspäev tuli paljudele meist justkui liiga ruttu, siis järgmised enam mitte. Seega olid mitmed meist (lisaks mulle ka Kerli ja Carolyn) seda teadlikumalt planeerinud ja mõtestanud, mis võimaldas mitte korrata eelmiste kordade vigu ehk püüdsime vältida faktoreid, mis meie tähelepanu hajutaks. See muidugi ei tähenda, et see alati õnnestub. Carolyni neljapäevane avastuspäev oli üks ehe näide sellest, kuidas ta plane tegi ja nagu ta ise kirjutas: “Siis kõikvõimas naerab nende üle”. Mõnikord lihtsalt ei lähe asjad nii nagu planeerid, kuid sellegipoolest oli Carolyni päev täis avastusi. Sellest tekib mõte, et, kui palju annab avastusi ette planeerida? Lisaks ei muutu ka harjumused üleöö. Minu esimene lõks ja tähelepanu hajutaja oli harjumus, mis viis mind hommikul laua taha ja lasi avada nii Facebooki kui ka postkasti. Kerli selle päeva kogemist toetas aga juba suurem teadlikkus ja valmisolek arengupäevaks sest ta oli oma tööelu korraldanud juba selliselt, et sel päeval ei tohiks praktilisi tööprotsesse sisse tulla.
Üks asi korraga
Kuna ka minule endale meeldib väga keskenduda ühele asjale korraga ja osalesin vahetult enne avastuspäeva väga huvitaval konverentsil, kus oli koos 300 haridustöötajat ning teemaks oli “Õppimise aeg”, jätsin teadlikult arvuti koju, et vähendada ka kiusatust see seal avada. Nii sain 95% keskenduda toimuvale. 5% puhul siiski sai kohvipauside ajal telefoni kaudu meili piilutud ning ka märgatud, et saabunud on kaks kirja, millele vastamine on avastuspäeval oluline. Seega tuli need kaks kirja siiski ka avada ja ära saata. Nii sain paremini keskenduda eesootavale. Ei teagi kas tegemist on nn aju trikiga, et leida vabandusi, et ma tunneks end hästi, kuigi ma kokkuleppest ei suutnud kinni hoida ja töökirjad teele panin või pigem teadlik lähenemine, et ma võin, kui soovin ka avastuspäeval justkui heast tahtest ikka tööasju ka ajada. Osaliselt on see seotud ilmselt ka meie ühiskonnas paljuräägitud FOMO-ga, justkui hirmuga, millestki välja jääda. Kuuluvusvajadus on üks suur tegur, mis paneb meid tegutsema ja mitte alati kõige mõistlikumal moel. Kas sellest, kui ma avan postkasti ja vastan kirjadele, ei olegi mu päev enam avastuspäev vaid tavapärane tööpäev?
Carolyinil oli sel päeval planeeritud teha selle nädala ainus pikalt magamise päev, ärgata pool 10, lugeda eelmisel nädalal võetud raamatut, kohtuda Riinuga, et panna paika nädalavahetusel toimuva koolituse plaanid ja uurida rahvusvahelise projekti GreenIdentity kohta täpsemat tausta. Paraku realiseerus see vaid osaliselt. Nimelt hajutas Carolyni tähelepanu arvuti (või oli sisetunne?), et uurida ülikooli õppekava sest ülikooli lõpp on käega katsutav ning avastas, et just avastuspäeval on tal vajadus sõita Viljandisse eelviimasele “Pärimustantsu praktikumi” loengusse. Nii tunnetas Carolyn, et plaanid ei pruugi realiseeruda ka siis, kui varakult planeerida.
Eksperimenteerimine
Kõik need tunded, kus teed plaane aga need ei realiseeru, tekivad eelkõige sel põhjusel, et avastuspäev on meie jaoks oluline ja oleme ühenduses teinud ühised kokkulepped. Aga kui me ei suuda seda 100% järgida, kas me siis oleme justkui läbi kukkunud? Feilimine, nagu noored armastavad end väljendada, on üks huvitav termin. Feilimine, ebaõnnestumine, alt vedamine, mittehakkamasaamine on justkui miskit negatiivset, mis on juurdunud ja kaasa tulnud koolist. Mis need hinded siis ikkagi mõõdavad? Läbikukkumist? Teadmiste mahtu? Kuhu jääb teadlik võimalus vähemalt katsetada ja teha järgmine kord paremini? Me tahame feilimist justkui vältida, et mitte tunda end halvasti. Samas on eksperimenteerimine ju seotud otseselt õppimisega. Peegeldad arusaamu ja saad järgmisel korral ehk teha paremini. Miks me kardame eksperimenteerida?
Avastuspäeva juurde tagasi tulles avastasin kohe hommikul, et ma polnud eelmise avastuspäeva mõtteid kirja pannud. Ka teised katsetajad meeskonnast veel otsivad rütmi, kuidas kogetud tundeid ja analüütilisi mõtteid kirja panna. Kuna mina panin oma mõtted kirja nädal hiljem, tekkis mõte, kas ma analüüsisin nüüd tehtut erinevalt sellest, mis ma kohe oleks kirjutanud. Ilmselt küll. Milline oleks siis parim lahendus? Hetke tunded siis ja selle päeva mõju hiljem? Ilmselt ongi mõistlik katsetada. Kuna iga avastuspäev või see, kuidas me oma uute põhimõtete sõnumeid püüame laiemalt avalikkusele teada anda, mõjutab ka automaaselt seda, kuidas sellesse edaspidiselt suhestume ja tehtut hiljem analüüsime. Ka meile endale tekitab see piloteerimine mitmeid küsimusi ja tundub, et ka teistele. Kerli toob oma avastupäeva reflektsioonis välja meie 4 päeva töö- ja avastuspäeva teemal ilmunud artikli Delfis ja peegelduse, et ta ei soovi artikli kommentaaridesse süveneda, sest on eeldatav, et seda teguviisi ei pruugi ühiskond veel mõista.
Miks kardame pausi?
Kerli peegeldab eeldatavat vastuolu ühiskonna poolt järgmiselt: “Kuna me tavatööpäeva pidevaid ümberlülitusi lugemise ja kuulamise tsoonist praktilise töö tsooni on muutunud, kus lugemine, kuulamine, enesearendamine ja töö mõtestamine jääb ühele päevale ja töö praktiline protsess teistele päevadele ei muuda ju ülesannete sooritust vähemefektiivseks, pigem loodame, et ikka paremaks. Igalt ametilt oodatakse edasiminekut, arengut, paremat kvaliteeti. Millal selle tagamine peaks siis toimuma kui mitte koolituste, enesearengu ja tagasisidestamise ja edasisidestamise protsessis.” Olen Kerliga absoluutselt nõus. Meenub ühe hea sõbra ja kolleegi (tervitused Irenele) ütlus, keda jälgis üks praktikant, et terve päeva tormad ringi, millal sa üldse mõtled ja mõtestad?”
Märgid loodusest

Tegelikult meist kolmest jõudis loodusesse vaid Carolyn, kes tegi avastuspäeval esmalt ühe pika jalutuskäigu õues ja korjas pajutudusid, kus tegi ka ühtlasi kolm suurt avastust. Esiteks oli neljapäeva hommikul kell 11 kergliiklusteel tohutult palju inimesi ja teiseks, et jaanuari teisel nädalal võib tõesti pajutudusid minna korjama, mis tõstatas veelsuuremat soovi uurida uue Eesti ANK projekti, GreenIdentity kohta. Lisaks avastas Carolyn, et on tohutu külmalembeline inimene ning igatseb lund ja külma.
Milliseid väärtuseid me järgime?

Kerli kuulas oma avastuspäeval Äripäeva Akadeemia intervjuud Tiina Saar-Veelmaaga “Miks juht võiks olla mässaja?”. Ta leidis, et ühelt poolt kuulates lugu ja teiselt poolt kogedes kogu protsessi läbi enda tegevuse, tundis ta inspiratsiooni, energiat, vabaduse tunnet, mis avas ta jaoks veel rohkem sisemisi kanaleid, mis teevad teed julgusele, vastutusvõimele, valmisolekule muutusi ette võtta ja juhtida. Sõnumina jäi Kerlile kõlama järgmine: “Kui skaala ühes otsas on kontrollitud organisatsioon, reguleeritud, kontrollitud töökultuur, kus inimesed ei käi mitte rolli mööda vaid nööri mööda, on raporteerimine, aruandlus ja teises skaala osas on usaldus, eesmärgi mõistmine, inimesed on vabad, oluline on nende initsiatiiv, vabadus, siis valdabki heameel sellest, et olen usalduse organisatsioonis.”
Carolyini avastuspäev sisaldas veel kohtumist Riinuga, kus toimus digitaalne koosolek ENLi ja SANAga. Seejärel jõudis Carolyn veel Viljandisse arendama enda pärimustantsu oskusi, kus tunnistas endale, et on uhke tunne vanu traditsioone elus hoida. Õhtu lõpetas aga jõuludeks kingitud male, mis sai koos sõbraga välja otsitud. Peale poolteist tundi ja kolmandat mängu, mis oli Carolyini ainus võit, oli ta selgeks saanud kõikide malendite liikumised.
Kokkuvõtlikult olid meie arengupäevad just sellised nagu nad lõpuks välja kukkusid sest lasime enda mõtte vabaks. Carolyn jõudis lähemale loodusele ja minul tekkis soov minna loodusesse ning tahe luua noortekeskustele väärtusvalikutega seotud mäng. Kerli avastuspäev pani teda rohkem mõistma inimese küpsemise protsessi, mässamise ja julguse jõudu muutuste loomisel. Ta leidis, et tegutsedes targemalt erinevate generatsioonidega paindlike tööviiside käsitlemisel tuleb uuendused sisse viia ka noortekeskustesse ja seda koostöös nende tööandjatega. Väikesed uuenduspiisad samm sammult viivad välja suuremate muutustekogumini aja möödudes ja just nii, et igaühel on omas tempos aega sellega kohanduda.
Kui inimesel on veidi enam endale aega, kas ta hakkab siis taas märkama looduse märke ja tähtsust tema elus? Hakkab nägema seoseid oma töö ja tööpõhimõtetega?