pühapäev, 16. juuni 2019

Noorsootöö nutikaks Soome eeskujul


13.-18. mail 2019 toimus Eesti ANK partnerluses ellu viidava Erasmus+ strateegilise koostööprojekti "Smart youth work in youth centers" õppevisiit nutika noorsootöö teemadel Soomes. Noorsootöötajaid Eestist, Soomest, Saksamaalt ja Sloveeniast võõrustas Marttineni noortekeskus, ent põnevaid praktikaid külastasime ka Tamperes ja Jyväsküläs. 



Külastasime nädala jooksul mitmeid organisatsioone, teiste hulgas:

Pelifarmi.fi - värskelt avatud elektrooniliste sportide keskus, mis võimaldab arvutimängudest huvitunud noortel osaleda ise mängude loomises (sh. saab panustada erinevate oskustega nagu graafiline disain, taustahelide loomine, koodi kirjutamine vmt.) või arendada mängimise oskusi ja selleks vajalikke aspekte, ent ka sotsiaalseid oskusi. Muuhulgas on võimalik ka virtuaalse osalemise ja kogukonda kuulumise võimalus, mis on ääretult oluline noortele, kes ühel või teisel põhjusel ei tunne end turvaliselt kodust välja tulles või sotsiaalsetesse olukordadesse sattudes, ent võimaldab siiski samm-sammult areneda ning edasi liikuda.

Music against Drugs - organisatsioon, mille tegevused võimaldavad kõigil noortel osaleda sotsiaalselt jõustavates narkootikumivabades tegevustes, kus kõiki koheldakse võrdsetena. Noored saavad siit kogukonda kuulumise kogemuse, uusi sõpru ja tuttavaid ning põnevaid kogemusi, mis vähendavad narkootikumide kuritarvitamise riski ja toetavad vaimset tervist.

Youth against Drugs - organisatsioon, mis on suurepärane näide sellest, kuidas mängustamise abil on vabatahtlikest noortest tekkinud online kogukond, mis ulatub üle terve riigi ning toetab organisatsiooni sõnumi levikut. 

Jyväskylä Rakenduskõrgkool - Mängustamine on teema, mida õpetatakse rakenduskõrgkooli tudengitele, ent ka noorsootöötajatest külalised said võimaluse enda silmaringi mängustamise teemal avardada. Kuulsime mängustamisel põhinevatest enesehoiu ja -arengu rakendustest; mängudest rahu ja keskendumisvõime säilitamiseks, kus saavutad edu vaid tänu õigele hingamisele; mängustatud lahendustest igapäevaolukordades, näiteks tantsiv valgusfoor, et inimesed rohelise tule ära ootaksid; mängudest, mis on efektiivsed teismeliste depressiooni ravimisel jpm.

Rakenduskõrgkooli Humak esindaja tutvustas praktilises töötoas digitaalset jutuvestmist kui üht võimalikku meetodit noorsootöös.

Saime ülevaate NäytönPaikka online profiili võimalustest, mis võimaldab kogu elu olukorda ja tulevikuplaane puudutavat infot kaardistada, kaasas kanda ning soovi korral jagada ka näiteks tugispetsialistidega.

Lisaks oli õppevisiit muidugi ka koht, kus osalejatel avanes võimalus õppida teineteiselt- sh. näiteks Instagrami nippe, digitaalseid  tööriistu efektiivseks projektijuhtimiseks, digitaalsete õpimärkide loomist ja palju muud. Katsetasime järgi ka mitmed digitaalsed lahendused ja äpid, mis ka noorsootöös erinevate tegevuste juures kergesti kasutatavad on.



Kogusime kokku osalejate kogemused toimunud õppevisiidist, mida teiega allpool jagame.

„Õppevisiit Soome oli väga hariv ja tore. Andis palju uut energiat ning ideid, mida oma igapäevatöös rakendada. Minu jaoks oli väga silmiavav just see, et arvutimängudel on vastupidiselt üldisele arvamusele ka palju positiivseid külgi, mida saab vahvasti ära kasutada noorsootöös. Teadmine, et arvutid on tänapäeval tihtilugu üks väheseid keskkondi, kus noorega esmane kontakt luua, muutis minu arusaamu kõvasti. Saime kahel päeval võimaluse külastada arvutimängu tubasid, panime pead kokku ja otsisisme parimaid digilahendusi tulevikuks. Olen selle kogemuse eest väga tänulik.” Triin Pikhoff, Iisaku noortekeskus

”Soome on tubli! Õppevisiidil osalemine andis taaskord kinnitust sellele, kui hästi on naaberriigis noorsootöö võimalustega. Kuigi viimasel ajal  kuuleb tihti, et meie eestlased oleme juba nutikamad, jagub sealgi  mitmeid häid toimivaid näiteid, mida Eestis veel väga ei rakendatagi.  Muljet avaldas Marttineni noortekeskuse kompleks, kus on loodud väga head tingimused noorsootöö korraldamiseks. Juba kogu kompleksi toimimine on nutikalt korraldatud, millest on õppust võtta. Asukoht looduskaunis kohas loob sellele muidugi lisaväärtust. Külastuste käigus tooksin enim esile 
Gamification (mängustamine) meetodi tutvustuse Jyväskylä Rakenduskõrgkoolis, mida soomlased on integreerinud meditsiini valdkonda. Meetodit on tõhusalt praktiseeritud abivahendina vaimse tervisega seotud probleemide ravis ning  kognitiivteraapias. Tore oli näha ja kuulda, kuidas tihti negatiivset kuvandit ümbritsevaid kõikvõimalikke digimänge püütakse tänapäeval kasutada positiivses võtmes ning siduda see rohkem nutika õpikogemusega, mis soodustaksid noorte arengut. Õppevisiidi ajal saime ülevaate ka mitmetest digitaalsetest tööriistadest, mida saime ka koheselt 
praktiseerida ning tõenäoliselt õnnestub neid edaspidigi noorsootöös edukalt rakendada. Tänan, et sain osaleda nii sisukal ja innustaval nutika noorsootöö õppevisiidil Soomes.” Laura Kalaus, Tartu Linnavalitsuse noorsooteenistus

”Mina õppisin eelkõige inglise keelt ja sain motivatsiooni seda edasi õppida, sain aru selle keele vajalikkusest. Digitaalsest noorsootööst sain teada, et paljud online mängud arvutis ongi ok, näiteks oma viha saad välja elada mängides, mitte ei lähe tänavale kaklema, olemas on rahustavad mängud, mänge saab kasutada ka depressiooni raviks. Hea nipp on korraldada mängulaagreid, kus õpitakse muuhulgas ka õigesti mängima, sööma, puhkama, sportima ning seeläbi märkama, kuidas nii paranevad ka mängutulemused. Väga mitmeid uusi ja huvitavaid äppe kirjutasin endale üles ja kavatsen neid ka kasutada ja noortega arutada, milliseid kasutavad nemad.” Ainika Mägi, Põlva Noorsootöö Keskus

“Osalesin õppevisiidil Soome nutika noorsootöö teemal ja tahan alustada  sellest, et ei olnud väga nutikas inimene. Aga õppevisiit oli suurepärane ja andis mulle palju mõtteid, ideid ja vahendeid, mida ma tahan noorsootöös edasi kasutada. Minu esimene samm tööle tagasi jõudes oli see, et rääkisin oma noorema kolleegiga õppevisiidist ja näitasin kõiki pilte ja videosid, sest see teema huvitab teda palju. Meie järgmine samm on uurida rohkem "Badgewallet" rakenduse ja digitaalsete õpimärkide kohta meie noortele. Samuti me alustasime ettevalmistust selleks, et ka minu kolleeg saaks sõita Tamperesse "Pelifarmi" külla ja selle kohta rohkem näha ja kuulda.  Praegu meie noored juba testivad erinevaid rakendusi ning neile meeldib see. Minu isiklik lemmikteema õppevisiidil oli mängustamine ja vaimne tervis, sest arvan, et väga oluline on see fakt, et mängud on juba osa meie elust ja me ei saa neid eemalda, aga on oluline kuidas neid kasutada noorte arengu jaoks. Kui me praegu paljuski veel kakleme mängu vastu, siis Soomes juba kasutatakse reaalsuse ja virtuaalsuse kokkupuudet kasulikult. Seda teemat tahan rohkem uurida ja sellega edasi tegeleda, muuhulgas näiteks korraldada lastevanematele koolitused või infotunnid, et aidata neil sellest teemast rohkem aru saada ning leida viise, kuidas oma lastega suhelda.” Anna  Konovalova, Narva-Jõesuu noortekeskus

Projekti raames on sügisel 2019 ees Sloveenias toimuv rahvusvaheline noorsootöötajate koolitus, et nutika noorsootöö teemadega ning rakendamise võimalustega noorsooöös veelgi põhjalikumalt tegeleda. Eesti ANK partnerluses avaneb grupil Eesti noorsootöötajatel võimalus koolitusel osaleda – jälgi infot!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar