Olen koostööusku inimene ja seetõttu on oluline aeg-ajalt kiigata ka noortevaldkonna peamiste koostööpartnerite tegemistesse. Nii juhtuski, et sattusin esmaspäeval teadlikult Tartusse, kus toimus "Teada või katsetada: strateegiad, mis klassiruumis tegelikult töötavad"konverents. Haridusvaldkonna ehk noorsootöö sidusvaldkondade tundmaõppimine annab lootust, et ka nemad soovivad meie asjadest rohkem teada saada.
Tartu linnapea, Urmas Klaas arvas, et hea õpetaja on see, kes oskab end panna õpilaste olukorda ning leida nendega ühise keele, et paremini mõtestada nende elu-olu ja vajadusi. See on kaasava hariduse alus. Rõhutaksin juurde, et see ei ole oluline arvestada ainult hariduses vaid igal pool, kus töötatakse otse inimestega sh noorsootöös.
Tiina Kivirand HTMist andis ülevaate HTM kaasava hariduse seisukohtade ja stardipositsiooni kohta. Uus koalitsioon on võtnud endale eesmärgiks antud teemat edasi arendada. Esmalt tuleb selgeks saada, mis on kaasav haridus Euroopa mõistes? Kaasav haridus on elukohajärgses haridusasutuses kõikide õppurite akadeemilisi ja sotsiaalseid vajadusi arvestava kvaliteetse hariduse tagamine süsteemse lähenemise kaudu. Siinkohal on suur rõhk erivajadustega õpilastele. Tulemuseks peab olema akadeemiline, sotsiaalne ja emotsionaalne rahulolu. Sotsiaalse rahulolu all on arvestatud ka ühte noorsootöö tegevust- huvitegevuses osalemise võimalusi.
Mis täna seda kõike on takistanud? Suhtumine, mõtteviis, oskusteabe puudumine, ei ole tagatud füüsiline ligipääs, teenuste vähesus ja kättesaadavus. Riigi ja KOV tasandil ei ole täpselt paigas, mis on kelle vastutada. Kuidas siis selle teemaga ikka edasi minna? Hetkel nähakse haridus-, sotsiaal- ja tervishoiu valdkondade paremat sidusust ja rahastamist. Loodame, et noorsootööd nähakse hariduse üldnimetuse all!
Huvitava ettekandega esines Aare Toomela Tallinna Ülikoolist (kultuuri ja neuropsühholoogia professor), kes rääkis õpilastest ja nende keskkondadest. Kooli eesmärk on õpilaste vaimse arengu potentsiaali maksimaalne realiseerimine teatud teadmiste ja oskuste kogumi omandamisel. Vaimse arengu olemuseks on organismi võime avastada ning mälusse talletada nähtu, kuuldu, kogetu just temale sobivas keskkonnas.
Keeruliseks läheb see siis, kui teada, et keskkond on suhteline mõiste. Keskkond on asja ümbritsev maailm, kus igal asjal on teistest erinev keskkond. Seega mõjutada kellegi keskkonda peab esmalt teadma, mis on selle noore või õpilase keskkond, mis tema elu mõjutab. Hea oleks ka teada, et mitte iga keskkonna komponet ei mõjuta sest on olemas mõjuv ja mõjutu keskkond. Oluline märksõna ka meie igapäevases töös. Ükski noortekeskus ei tööta, kui selle sees olevad töötajad ei erista noorte erinevaid vajadusi, soove ja keskkondi. Elusorganismid, nagu me oleme, suhestuvad maailmaga olemasolevate retseptorite aktivatsioonimustrite piirides- eristame oma-ilm ja võõras-ilm.
Oluline on teada, et keskkonnad omakorda jagunevad kolmeks. Psüühikaga organismid, nagu me oleme, suhestuvad meelte vahendusel maailmaga individuaalse kogemuse alusel ja organiseerivad oma käitumist ainult selle kogemuse piirides. Seetõttu ei saa ka noortelt oodata midagi, mis kogemus neil puudub. Me eristame käitumiskeskkonda (s.o. psüühiliselt kogetav) ja reaktiivset keskkonda. Osa organisme loob ise keskkondi, millega teise psüühilist seisundit muuta- eristame sotsiaalset ehk kattuv ja individuaalne ehk mittekattuv keskkond. Just siinkohal on õpetajatel ja noorsootöötajatel sarnane eesmärk. Me püüame mõjutada noore sotsiaalset ja individuaalset keskkonda. Osa sotsiaalsest keskkonnast on kõnepõhine- eristame kultuurikeskkonda ja signaalkeskkonda.
Seega saab hariduse eesmärk olla arengut toetava- s.t. kindlal viisil organiseeritud- keskkonna loomine. Ja eks seda põhimõtet kasutame ka meie igapäevases töös.
Nii nagu õpetajad ei saa ka noorsootöötajd noortele teadmisi ANDA ega JAGADA sest me ei saa ehitada neuronite vahelisi seoseid. Saame luua raamistikke, erilisi keskkondi igale noorele just nende vajadusest lähtuvalt. Õpetada ei saa, õppida saab! Õppimine on õpilase nähtus! Meie peegeldame vaid valgust ja loome õhuvõnkeid.
Kui laps sünnib puuduvad tal kogemused. Seega tuleb teda õpetada erinevalt. Kuna iga laps kasvab erinevas keskkonnas, ei saa eeldada, et kooli või noortekeskuse keskkonnas saaks neid toetada ühtemoodi.
Õpetav keskkond on seega niisugune, mis vastab õppija antud hetke arengupotentsiaalile.
Kuidas saavutada õpetamiskeskonna loomine? Esineja arvas, et noored tuleb ära diagnoosida. Siinkohal ei ole diagnoos nn silt, mille kaudu noor sildistatakse ja surutakse kasti või määratakse toetusprogramme. Diagnoos on teatud nähtuse loomuse ja põhjuse väljaselgitamine. Kreeka keelest lähtuvalt arukas eristamine. Õpetaja võiks/peaks iga õpilase õpetatava valdkonna arengupotentsiaali ja arengu takistuste loomuse kirjeldama ehk diagnoosima ja vastavalt diagnoosile arengut toetava keskkonna kujundama.
Väljapääsuks on hierarhilise ja süsteemse tugivõrgustiku kujundamine. Võrgustiku komponentidel on erinevad, üksteist täindavad rollid. Esineja soovitas õppida tervishoiust, kus õpetatakse inimest, kuidas realiseerida maksimaalselt oma tervisepotentsiaal.
Esineja viitas, et tänasel päeval on suur osa õpetajaid esimesel rakendamise tasandil, kes ei tea täpselt, miks midagi tegema peab ja kuidas otsustada, kes millist tuge peaks saama ja seega toetab retseptide algoritmidele. Ehk on samal pulgal haiglas töötavate õdedega, kes sobivad llihtsamate protseduuride läbiviimiseks. Õeks olemine ei ole siinkohal alaväärne töö vaid viitab sellele, et nende töö spetsiifiast lähtuavalt on neil olemas teised struktuurid, kes otsuseid nende eest ära teevad.
Õpetajad peaksid olema aga tasandil, kus teab tavajuhtudel, miks midagi tegema peab ja kuidas otsustada, kes millist tuge peaks saama. See on vajalik tavaliste ja ebatavaliste juhtumite eristamiseks. See eeldab head laia teaduspõhist erialast ettevalmistust. Olemas ka peendiagnostika, kus õpetaja eristab omakorda erijuhte, miks midagi peab tegema ja kuidas otsustada, kes millist tuge peaks saama. Samal ajal toimivad paralleelselt eridiagnostika, sest igaüks ei pea oskama nt ajupilti lugeda, suunatud abitegevused (nt liikumisravi), süsteemi tervikuna funktsioneerimise jälgimine (välishindamine), uute diagnostikaviiside väljatöötamine (eeldab teoreetilist lähenemist, ülikoolide teema), uute tegevusviiside väljatöötamine (analüüsist lähtuvad järeldused). Iga lugeja saab ise mõelda, mida see kõik tähendaks noorsootöösse kohandatuna ja tõlgituna.
Seega sobivaika keskkonna loomiseks on vaja diagnostikat ja õigeid lähenemisviise. Õpetaja enda kogemusele toetumisele võib olla ekslik. Vaja on tõenduspõhist lähenemist. Ei piisa ka tava- ja erikooli võrdlemisest kuni me ei tea, mis tegur põhjustas ühe noore õppeedukse paranemise või halvenemise. Eriline õpetamine vajab erilisi spetsialiste. Vahel tuleb luua ebatavaline keskkond, tavakeskkonnas iga abi ei toimi.
Õpetamise aluseks on seega õpilase arengupotentsiaalile vastava sotsiaalse ja kultuurikeskkonna organiseerimine, diagnoosimise oskus, koordineeritus, tõenduspõhine ja süsteemne lähenemine. Usun, et siinkohal saab palju paralleele tuua ka noorsootöösse. Me vajame samamoodi erinevaid otsustustasandeid, erinevaid rolle, spetsiifilisi metoodikaid jne. Ilma süsteemsuse, tõendusepõhise lähenemiseta oleme ka meie vaid tegelased, kes ei tea täpselt, miks midagi tegema peab ja kuidas otsustada, kes millist tuge peaks saama ning lähtume lihtsalt tavapärasest kõhutundest!
Usun aga, et see ajastu on nüüd möödas ning noorsootöösse liigub aina enam valdkonna tegijaid, kes tegutsevad noortega eesmärgistatult, mõtestatult ja eelkõige noorele sobivas keskkonnas!
Oli kasulik ja silmi avav seminar! Teise peaesineja mõtted püüan paberile saada juba järgmiseks nädalaks!
kolmapäev, 27. mai 2015
esmaspäev, 18. mai 2015
Noore käitumine ühiskonnas on vastus tema tänasele olukorrale
Noore käitumine ühiskonnas on vastus tema tänasele olukorrale. Just
sellise mõttega tulin koju 27-30. aprillil Brüsselis toimunud Euroopa
Noorsootöö Konventsioonilt. Loomulikult ei ole see ainuke mind kummitav mõte
aga pani mõtlema küll. Kas selles võib
olla terake tõtt? Ei
ole harva see juhus, kui noorte käitumist meedias või erinevatel
kohtumistel/konverentsidel üles tõstatakse. Nende passiivsust ühiskonnas
toimuva suhtes või hoopis oskamatust oma esimeses töökohas koheselt käituda. Tavapäraselt
müüvad negatiivsed pealkirjad enam, kui positiivsed. Mida see ühiskonna kohta
ütleb?
Paar päeva tagasi, kui osalesin Euroopa Komisjoni noorsootöö ekspertide
kohtumisel Brüsselis, kohtusin ühe ettevõtjaga. Ta oli ise noor aga
noori tööle ei tahtnud võtta sest nende käitumine ei vasta tihti tema ootustele ja vajadustele.
Tekkis küsimus, kes peab ühiskonnas võtma selle vastutuse, et noori siiski vaatamata nende kogenematusele toetatakse ning nad ei ole vahendid kellegi teise eesmärgi
täitmisel? Sh ühiskonna. Eraettevõtluse ja noorsootöö eesmärgid ongi erinevad, mõlemal on oma loogika. On
selge, et ettevõtjate silmis ei ole vahet, kas noorele tagab vajaliku
kogemustepagasi noorsootöö või mõni teine valdkond. Aga keegi peab ju noort toetama? Samas nimetas ettevõtja, et
noorsootöös saadavad kogemused ja oskused on hindamatu väärtusega, kui noored
ainult oskaks neid ise enam esile tuua. Mõtlemiskoht meile.
Konventsioonilt
jäi mind kummitama üks RISKIFAKTOR. Erinevate globaalsete väljakutsete
lahendamisel nähakse noorsootööd teiste valdkondade poolt tihti, kui instrumenti,
asendustegevust, teiste valdkondade aukude täitmist ja mängumaad. Siinkohal
meenub mulle üks mõte- kui me teeme noorsootööd selleks, et ühiskonnas muutusi
luua, võime ebaõnnestuda. Kui keskendume noorele tuleb muutus nagunii. Noorsootöö
on oma väärtustega iseseisev valdkond, mis eristub paljudest teistest nn
avalikus ruumis toimivatest tegevustest. Noorsootöös püüame me noort toetada
AINULT TEMA vajadustest lähtuvalt ja loome tema ümber uue süsteemi. Nn
tailor-made ehk rätsepa lähenemine. Me ei pea ühte väljakutset teisest
olulisemaks. Nii ei ole me ka tööriist või käe pikendus mõnele ühiskonnas
toimuva probleemi lahendamisel. Teineteise valdkondi austades on võimalik
koostööd teha nii, et keegi oma identiteeti kaotaks. Koostöö on vastastikune.
Kui me tahame, et meilt õpitaks tuleb seda ka vastupidi teha.
Ja noorsootöö
identideedist siis konventsioonil räägitigi. Ise osalesin konventsioonil lisaks
peaettekannetele 6-s erinevas töötoas/visiidil. Suur osa töötubasid kordasid
varasemalt kuuldut- vajame proffessionaalseid noorsootöötajaid, korrati
noorsootöö edukuse faktoreid, rõhutati vähemate võimalustega noorte kaasamise tähtust
noorsootöösse ja noorsootöö rolli globaalsete väljakutsete lahendamisel. Kordamine
on samas loomulik sest erinevates riikides on noorsootöö areng erinev ja
protsessi loogikast lähtuvalt ongi tavapärane, et mitmed riigid täna räägivad
sellest, millest Eestis räägiti ehk aastaid tagasi. Mõnes töötoas jäi mulle aga
mulje, et vanad noorsootöö riigid on protsessi loogika ja erinevate riikide
erinevad ajaloo- ja kultuuritaustad ära unustanud ja lootsid, et common ground ehk ühised põhimõtted on
need, kuidas neil asjad käivad ja millesse usuvad. Ei saa võrrelda
võrreldamatut ehk nt Inglismaad ja Rumeeniat, kus ühes on noorsootöö toiminud 100
aastat ja teist, kus noorsootöö alles lapsekingades.
Esimene
asi, mis konventsiooni töötubades selgeks sai oligi arusaam, et ÜHTE
noorsootööd EI OLE Euroopas olemas. On erinevad noorsootööd, mis täidavad
peaaegu sama eesmärki. Just täpselt, peaaegu. On riike, kus noorsootöö on väga
tihedalt seotud religiooni või poliitikaga. Seetõttu ei ole see kõikidele
avatud või vaba tahte alusel. Vähemalt ei toeta see avatud noorsootöö
põhimõtteid. Mis on õige ja mis vale jätan siinkohal lugeja otsustada.
Kolme
tiheda päeva jooksul sai selgeks, et on siiski olemas teatud PÕHIMÕTTED, milles
me kõik olime nõus. Kõige olulisem on ehk see, et noorsootöö tegijad liidavad
üheks suureks pildiks suure koostööpartnerite (valdkondade) võrgustiku, kus
noorsootöö roll on jälgida noore suhtes suurt pilti ehk toimib nn holistiline
lähenemine. Noorsootöö aitab luua vundamenti, millele noor saab ehitada ise
üles oma soovidest lähtuva teekonna.
Mis
veel sai selgeks? Noorsootöö on noorele lähim VABATAHTLIKUL osalusel toimiv
madala lävepaku põhmõttel toimiv tegevus. Nimelt on avatud noorsootöö kaudu
pakutav kõige vähem tingimusi esitav. Osalemiseks ei ole vaja tunde pabereid
täita nagu üks ekspert nimetas, või oma
sobivust tõestada, sobib see, kui astud uksest sisse ja tahad midagi põnevat ette
võtta. Arusaam selle põneva seost millegi uue õppimisega selgub alles siis, kui
noorsootöötaja aitab tal oma tegevusi analüüsida. Viimane teema ongi päevakorda
tõusnud alles viimastel aastatel sest noorsootöö väärtuse (oma brändi loomine)
tõestamisel vajame tõendeid ja statistikat. Nii vähendame spekulatsioone ja
saame toetuda tõenditele.
Noorsootöö
on RIKAS, rikas oma võimaluste poolest, rikas oma tegijate poolest, rikas oma
meetodide poolest. On hea meel, et mitmed teised valdkonnad on seda märginud ja
kasutavad ka oma tegemistes noorsootöö lähenemisi. Siinkohal võiks hea näitena
välja tuua Eestis aina aktiviseeruvat koostööd noortekeskuste ja koolide vahel.
Õppekava toetamine ei ole ehk noorsootöö peaeesmärk aga ühiselt õpetajatega
koolititundide rikastamine on kindlasti üheks oluliseks koostöökohaks. Noorsootöö
ekspertteadmise ja lähenemise viimine kooli rikastab kõiki kolme osapoolt
(haridus, noorsootöö ja noor ise).
Nagu
ma eelpool nimetasin fokusseerib noorsootöö NOORTE VAJADUSTELE ning konkreetse
noore tugevustele, tagades sellega alati positiivse lähenemise. Noor jõuab
endas selgusele läbi tegemiste, eksperimenteerimise, katsetamise. Ma ei taha
väita, et noorsootöö oleks nagu üks suur labor aga usun, et noorsootöö kaudu
tehtud tegemised õpetavad oma valikutest õppima. Oluline, et analüüsitakse oma
tegemisi ja õpitakse neist. Noorsootöös ei panda hindeid ja seega saab noor end
vaid iseenda arenguga võrrelda. Teha enda elu TOP-pe vaid enda saavutustest!
Noorsootöö
on eriline veel selle pärast, et toimub INIMESELT INIMESELE õpe. Kus veel on
noored ühe tegevusega selles ulatuses kaasatud kui noorsootöös? Ideest
analüüsini, otsustest reaalsete tegudeni, mõttest vastutuse võtmiseni! Me ei
räägi siin vaid mänguväljakute loomisest vaid kogu valla arendustegevusest. Osalus,
osalemise õppimine. Passiivsest aktiivseks. OSALEMINE on ka ühiskonna alus.
Meenutades
veel korraks mõned päevad tagasi kuuldud ettevõtja sõnu, kuidas noored ei ole tihti
motiveeritud, ei ole alati õhinaga asja juures või on antud töökoht tema elu
esimene vastutus, siis on hea meel lauale panna väide, et noorsootöö aitab just
seda kõike vältida ehk toetab positiivselt noort tema teekonnal näiteks
tööhõivesse. Kas olete märganud noorte nägusid, kui nad on tundnud eduelamust? Vastutuse
koorem on vahetunud ÕHINAPÕHISE sooviga veel proovida. Noorsootöö kaudu saadud samm
sammult vastutuse võtmine on muutmas noori aina enam enesekindlamaks, õpetab
neile igapäevaseid sotsiaalseid oskusi (kasvõi tere ja head aega soovimine,
viisakust), tekitab soovi võtta aina enam keerukamaid ülesandeid jne.
Probleemide lahendamine muutub igapäevaseks ja tööintervjuul esitatud küsimused
saavad vastatud analüüsitult ning enesekindlalt.
Aga
ära ei saa unustada peamist tegurit noorsootöös. Inimesed, kes iga päev
noortega töötavad. NOORSOOTÖÖTAJAD. Proffessionaalsed noorsootöötajad. Euroopas
olevat 1,7 miljonit noorsootöötajat. Siin ei loe kas ta saab selle eest tasu
või tehakse seda vabatahtlikkuse alusel. Oluline on kompetents. Sellele aitab
kaasa ühtne arusaam noorsootöötaja pädevuste ja oskuste kohta,
koolitussüsteemide ja nõustamise tagamine, noorsootöötaja väärtustamine nii
võrgustikes kui ka teistes toetavates tegevustes.
Siinkohal
ei taha ma jätta vale muljet, et noorsootöö tegemise eest ei pea töötasu
maksma. Vabatahtlikul tegevusel on oma oluline osa aga vaid lisaväärtuste
loomiseks ja mitte baastegevuste tagamiseks.
Kogu
Euroopa liigub noortega individuaaltöö lähenemise suunas (juhtumipõhisus). Saades
palju komplimente Eesti noorsootöö arengu suunal, tean, et Eesti keskmine noorsootöötaja on oma
teadmiste ja koolitustaseme poolest Euroopa TOP 7 seas ehk ta teab juba
täpselt, kuidas noorega töötada. Mitte küll veel kõik sest kahjuks ei ole KOVid
veel võrdses seisus noortele suunatud vahendite ja tegevusvõimaluste poolest.
See tekitab ilmselt ka probleeme noorsootöötajatele osalemaks erinevatel
arengukoolitustel. Siinkohal on suur roll täita ka Eesti ANKil, kes püüab oma
tegevuste kaudu seda siiski kõikidele võimaldada.
Kui
nüüd tulla tagasi alguse mõtte juurde, kus ühiskonna suhtumisele järgneb alati
noorte vastus nende käitumisega siis on hea meel, et vastuvõetud deklaratsiooni
kokkuvõte väljendas selgelt, et noorsootöösse mitte investeerimine on vastutustundetu
samm tänase ja homse ühiskonna eest vastutava generatsiooni ees. Kui noor ei
oma teatud teadmisi või kompetentse, võtavad nad otsuse vastu alati hirmust ja teadmatusest
lähtuvalt. Selline lähenemine ei meid ega ühiskonda vist edasi ei vii? Mis teie
arvate?
Blogis (3x) on kasutatud EYWC 2015 ametlikke pilte.
Euroopa Noorsootöö Konventsiooni kohta loe lisa: http://www.eywc2015.eu/
Euroopa Noorsootöö Konventsiooni kohta loe lisa: http://www.eywc2015.eu/